آردوینو چیست ؟

آردوینو یک پلتفرم الکترونیک منبع باز است که بر اساس سخت افزار و نرم افزار با استفاده آسان است. بردهای آردوینو می‌توانند ورودی‌ها را بخوانند – نور روی حسگر، انگشت روی دکمه یا پیام توییتر – و آن را به خروجی تبدیل کنند – موتور را فعال می‌کنند، LED را روشن می‌کنند، چیزی را به صورت آنلاین منتشر می‌کنند. شما می توانید با ارسال مجموعه ای از دستورالعمل ها به میکروکنترلر روی برد به برد خود بگویید چه کاری انجام دهد. برای این کار از زبان برنامه نویسی آردوینو (بر اساس سیم کشی) و نرم افزار آردوینو (IDE) بر اساس پردازش استفاده می کنید.

طی سال‌ها، آردوینو مغز هزاران پروژه از اشیاء روزمره گرفته تا ابزارهای پیچیده علمی بوده است. جامعه جهانی از سازندگان – دانش‌آموزان، علاقه‌مندان، هنرمندان، برنامه‌نویسان و حرفه‌ای‌ها – در اطراف این پلتفرم منبع باز گرد آمده‌اند، مشارکت‌های آنها به مقدار باورنکردنی دانش در دسترس اضافه شده است که می‌تواند به افراد تازه کار و متخصص کمک بزرگی کند.آردوینو در مؤسسه طراحی تعامل Ivrea به عنوان ابزاری آسان برای نمونه‌سازی سریع متولد شد، که هدف آن دانش‌آموزان بدون پیش‌زمینه الکترونیک و برنامه‌نویسی است. به محض اینکه به یک جامعه گسترده تر رسید، برد آردوینو برای انطباق با نیازها و چالش های جدید شروع به تغییر کرد و پیشنهاد خود را از بردهای ساده 8 بیتی به محصولاتی برای برنامه های کاربردی اینترنت اشیا، پوشیدنی ها، چاپ سه بعدی و محیط های تعبیه شده متمایز کرد.

چرا آردوینو؟

به لطف تجربه کاربری ساده و در دسترس، آردوینو در هزاران پروژه و برنامه مختلف استفاده شده است. استفاده از نرم افزار آردوینو برای مبتدیان آسان است، اما برای کاربران پیشرفته به اندازه کافی انعطاف پذیر است. روی مک، ویندوز و لینوکس اجرا می شود. معلمان و دانش آموزان از آن برای ساخت ابزارهای علمی کم هزینه، برای اثبات اصول شیمی و فیزیک یا شروع برنامه نویسی و رباتیک استفاده می کنند. طراحان و معماران نمونه های اولیه تعاملی می سازند، نوازندگان و هنرمندان از آن برای نصب و آزمایش با آلات موسیقی جدید استفاده می کنند. البته سازندگان از آن برای ساخت بسیاری از پروژه‌های نمایش داده شده در Maker Faire استفاده می‌کنند. آردوینو ابزاری کلیدی برای یادگیری چیزهای جدید است. همه – کودکان، علاقمندان به سرگرمی، هنرمندان، برنامه نویسان – می توانند تنها با پیروی از دستورالعمل های گام به گام یک کیت شروع به سرهم بندی کنند یا ایده های خود را به صورت آنلاین با سایر اعضای انجمن آردوینو به اشتراک بگذارند.

بسیاری از میکروکنترلرها و پلتفرم های میکروکنترلر دیگر برای محاسبات فیزیکی در دسترس هستند. Parallax Basic Stamp، Netmedia’s BX-24، Phidgets، MIT’s Handyboard و بسیاری دیگر عملکردهای مشابهی را ارائه می دهند. همه این ابزارها جزئیات نامرتب برنامه نویسی میکروکنترلر را می گیرند و آن را در یک بسته با کاربری آسان قرار می دهند. آردوینو همچنین فرآیند کار با میکروکنترلرها را ساده می کند، اما مزایایی را برای معلمان، دانش آموزان و آماتورهای علاقه مند نسبت به سیستم های دیگر ارائه می دهد:

  • ارزانبردهای آردوینو در مقایسه با سایر پلتفرم های میکروکنترلر نسبتاً ارزان هستند. ارزان ترین نسخه ماژول آردوینو را می توان با دست مونتاژ کرد و حتی ماژول های آردوینو از پیش مونتاژ شده کمتر از 50 دلار قیمت دارند.
  • کراس پلتفرمنرم افزار آردوینو (IDE) بر روی سیستم عامل های ویندوز، مکینتاش OSX و لینوکس اجرا می شود. اکثر سیستم های میکروکنترلر به ویندوز محدود می شوند.
  • محیط برنامه نویسی ساده و واضحنرم افزار آردوینو (IDE) برای مبتدیان به راحتی قابل استفاده است، در عین حال به اندازه کافی انعطاف پذیر است تا کاربران پیشرفته نیز بتوانند از مزایای آن استفاده کنند. برای معلمان، به راحتی بر اساس محیط برنامه نویسی Processing است، بنابراین دانش آموزانی که برنامه نویسی در آن محیط را یاد می گیرند، با نحوه کار Arduino IDE آشنا خواهند شد.
  • نرم افزار منبع باز و توسعه پذیرنرم افزار آردوینو به عنوان ابزار منبع باز منتشر شده است که توسط برنامه نویسان مجرب برای گسترش در دسترس است. این زبان را می توان از طریق کتابخانه های ++C گسترش داد و افرادی که مایل به درک جزئیات فنی هستند می توانند از آردوینو به زبان برنامه نویسی AVR C که بر اساس آن است جهش کنند. به طور مشابه، در صورت تمایل می توانید کد AVR-C را مستقیماً به برنامه های آردوینو خود اضافه کنید.
  • منبع باز و سخت افزار قابل توسعهپلان های بردهای آردوینو تحت مجوز Creative Commons منتشر می شوند، بنابراین طراحان مدار با تجربه می توانند نسخه خود را از ماژول بسازند، آن را گسترش دهند و آن را بهبود بخشند. حتی کاربران نسبتاً بی‌تجربه نیز می‌توانند نسخه برد برد ماژول را بسازند تا بدانند چگونه کار می‌کند و در هزینه صرفه‌جویی کنند.
  • چگونه از آردوینو استفاده کنم؟راهنمای شروع کار را ببینید. اگر به دنبال الهام گرفتن هستید، می توانید آموزش های متنوعی را در آردوینو پروژه هاب بیابید.متن راهنمای شروع آردوینو تحت مجوز Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0 مجوز دارد. نمونه کد موجود در راهنما در حوزه عمومی منتشر می شود. 
برای دیدن دسته بندی آردوینو و ماژولهای وابسته در فروشگاه تجارت الکترونیک اینجا کلیک کنید .

نرم افزار منبع باز آردوینو (IDE) نوشتن کد و آپلود آن را در برد آسان می کند. این نرم افزار با هر برد آردوینو قابل استفاده است.

نر افزار Arduino IDE 1.8.19 

گزینه های دانلود :

نسخه ویندوز 7 و جدیدتر
نسخه ویندوز فایل زیپ
لینوکس 32 بیت
لینوکس 64 بیت
لینوکس ARM 32bits
لینوکس ARM 64bits 
MAC OS X 10.10 و جدیدتر